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- "S'ist˛ria de su flamenco" de DÓrio Piga

Su Vangelu de Juanni:
1:1-51, 2:1-25, 3:1-36

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de DÓrio Piga

S'ist˛ria de su Flamenco

Su Flamenco est una de sas culturas musicales pius particulare e fatzilmente reconnoskýbile de s'Europa. Sa caraterýstiga peculiare de su Flamenco est in sas influŔntzias de sas diferentes orýzines, difatis podimus incuntrare in custa musica cumponentes culturales hind¨, Órabas, judeas, gregas, castillyanas etz. Sas reyones de custas tantas aportatziones culturales at fatu in modu de Óere Ópidu unas tantas interpretatziones, parist˛rias e preguntas kena nde benner a cabu.

In su sud de s'Ispannya e pius pretzisamente in Andalussia, sos Zitanos arrivein in su sŔculu XV ue die pro die ponian aficu a sa musica issoro formŔndela in manera ispetaculare. Da-e sos intendidores e nono si creet ki custos Zitanos sýene bŔnnidos da-e una localidade de su nord de s'India ki si jÓmat Sid, ki como deet currisp˛ndere a s'atuale PÓkistan. Sos motivos ki an ispintu sos Zitanos a si ke aviare istan a sa base de una sŔrie de cunflitos bŔllicos e invasiones de conkistadores istranzos. S'esýliu definitivu de sos Zitanos est istadu a p¨stis de s'invasione de "Tamerian", su discendente de su famadu Gengis Khan. Sos primos territ˛rios a Ŕssere istados ocupÓdos da-e sas trib¨ de Sid sunu s'Ezitu, ue imbarein finas ki luego, sos de su logu, ke los boghein derŔtos. A pustis andein in TzecoslovÓkia ue epein sa cussŔntzia ki sa populatzione iss˛ro fit gai numerosa tantu de risultare difýtzile de Ŕssere atzetada da-e sos Óteros p˛pulos. Da-e tando duncas fetein tres grupos ki si impastighinein pro tota Europa, gai in Russia, Ungherýa e Pol˛nia, sos Balcanos e s'ItÓlia, e Frantza e Ispannya. Comente in Óteros logos, gai in Ispannya sos fizos de su re Sindel tramudein in Latinu sos n¨mines issoro: SindŔl diat essere MiguŔl (lŔzelu MighÚl), AndrÓs diat essere AndrŔs e PamuŔl, ManuŔl. Sa prima documentatzione iscrita ki tzertýficat s'intrada de sos Zitanos in Ispannya est datada in su 1447.

"Ruma Calk" est su n¨mine cun su cale sos Zitanos si jamaian intra issos; Su sinnyficadu de custu tŔrmine est 'curridore de sas pianas' o '˛mine de sas pianas'. Sos Zitanos faeddaian una limba indiu-maharata ki si narat Cal˛, oe matŔssi custa perÓula est sinonimu de Zitanu. Fintzamente a sa fine de su sŔculu passadu sos Zitanos pratikein semper professiones relatzionadas cun sa pastorýtzia e s'artisania. Su carÓtere n˛made iss˛ro los at ispintos a si fÓghere pr˛pias totus sas Óteras culturas e sas formas musicales in custu casu, dende s'interpretatzione issoro sigundu sas maneras pr˛pias de sa cultura issoro. Sa m¨sica pro sos Zitanos est una cosa importante meda, tantu pro sas Tzelebrassiones issoro, ki pro sa vida de onzi die. Sas cunditziones netzessÓrias pro fÓghere m¨sica sun una boghe e calki Ótera cosa de ritmu, de solitu si imprŔana sas 'palmas'de sas manos e de sos pes, ma est puru impitadu su sonu ki nde bessit tzokende sa linna cun sa manu (de una mesa pro esŔmpiu). In sa forma primitiva de su flamenco sos istrumentos sun relatzionados in base a sas possibilidades de su corpus umanu. Sa caraterýstica printzipale de sa m¨sica zitana este s'adornu umpare a s'improvisatzione e a su virtuosismu. S'Andalussýa est istadu su logu perfetu pro sos zitanos ue agatein in ie matŔssi una impressionante cultura artýstica e iscentýfica dŔvida a guasi otighentos annos de unu isvilupu de unu mixamureddu de culturas judeas, Órabas e cristianas.

Si creet ki sa perÓula flamenco benzet da-e sas peraulas Órabas "felag" (˛mine de campannya) e "mengu" (fuidore). Sigundu s'opinione de tzertos autores 'flamenco' cumintzeit a esser impitÓdu comente sin˛nimu de Zitanu de s'Andalussýa (Andalucýa) a partire da-e su sec. XVIII. A pustis de pagu tempus ki sos primos grupos de Zitanos intrein in Ispannya, ya fin a proa a intrare cun Colombo in su continente americanu e sos res catolicos ya fin incumintzŔnde a pessÓre de ke fÓghere bessire totus sas populatzi˛nes no-catolicas. S'espulsione mala cumintzeit s'annu pr˛piu a pustis de sa ruta de Granada (Caida de Granada) in su 1492. Sos p˛pulos pius colpidos sun istados sos MussulmÓnos e sos ZudŔos e sas persecutziones sunu duradas finas a duos sŔculos a pustis de cussa data. Sos Zitanos aýana sas traditziones e sos parusos n˛mades issoro, e pro su pius faeddaýana Cal˛, una limba indiana maharata, ki da-e cando est intrada in Ispannya at Ópidu influŔntzias limbýsticas da-e su lŔssicu castillyanu e cust'¨ltimu da-e su Cal˛, nessi pro su ki pertocat sas faeddadas andalusas. Sos res cat˛licos no kerýana ki sos Zitanos faeddŔrene cussa limba e los oblighein a Óere triballyu e residŔntzia fissos. Ya da-e su sŔculu XVI b'aiat unu muntone de Zitanos ki triballyaian e morian in sas minieras vivende in domos pesadas in montannya ue b'aýana fintzas Mussulmanos e Judeos fuidos da-e sas persecutziones de sa keya, ki los keriat cunvertire.

Un istile o 'palo', comente si nÓrat in Ispannyolu, týpicu de su flamenco e testimonzu de custa cunditzione de sos minad˛res est sa 'TarÓnta': unu cantu de tristura fatu de lamŔntos pro sas cunditziones disumanas cun sas cales sos Zitanos fýn custrintos a vývere. Totus sas tzelebrassiones de sos zitanos devian Ŕssere fatas in segretu puru finas cando medas de custos partetzipaýana, pro sonare sa m¨sica iss˛ro, a c¨mbidos de zente rica. In custas ocasiones interpretaýana cantones ki sas perÓulas naraýana de totus sas injustisšas cumetýdas cuntra de-a issos pro sas matessi pessones ki los iscultaian e sas cales no cumprendýana su sinnyficadu de sas perÓulas. Sas famýlias zitanas ab˛yana galu oe in sos logos ist˛ricos printzipales ki servýana pro si cuare: AlcalÓ, Utrera, Jerez, el bÓrrio de Triana de Sevilla (lŔzelu Sevillya). Cun su tempus sas lezes si fin fatas meda pius pagu repressivas e sos Zitanos cumintzein a si aunýre e a s'integrare in sa sotziedade fatende cumintzare gai s'interesse mannu de sa zente pro sa m¨sica issoro. Da-e tando ya naskýana grupos no-zitanos ya prontos a conn˛skere e interpretare sa m¨sica zitana.

Sas peculiaridades de sas compositziones mel˛dicas de sa kiterra at dadu meda ispiratzione a totus sos Óteros kitarristas no flamencos ki in custa m¨sica an agatadu paritzas formas espressivas diferentes e, a seguru, meda interessantes. Este famada in totue sa retro-alimentatzione ki b'est ýntra sos kitarristas flamencos e cussos clÓssicos. Sa prima ˛pera ue b'est una trascritzione de una cantone flamenca, s'agÓtat intro sa 'la mÓscara afortunada' de Neri (Italia sec.XVIII). Sas formas atuales de su flamenco, comente lu connoskimus nois, si sun istabilidas da-e su sec.XIX, pero t˛cat a tŔnnere contu de su fatu ki si trÓtat de una m¨sica in contýnua evolutzione.
Da-e prim˛re si sonaiat cun sa boghe e sas 'palmas', a p¨stis est intrada sa kiterra e in su sŔculu passadu, est istadu introduidu su 'zapateo'. Sas partes fundamentales de su Flamenco duncas sun tres: su cantu, sa kiterra e sa dansa. Totus custos istiles si poden fÓghere fýnas a sos solos o misšados. Oe su Flamenco at medas caras e este sonÓdu in diferentes maneras: in su Flamenco modernu este comune s'impreu de tzertos unos istrumentos comente su basšu elŔtricu kentza tastos (gai comente cumintzeit a lu sonare Carlos BonavŔnt) e su 'Caj˛n', istrumentu de orýzine peruviana ki introdueit Paco de Lucia in su grupu sou, cun modificatziones lizeras. Su 'caj˛n' est una casša de linna cun d'una perra lýbera (cussa de fronte). Si s˛nat sŔtzidos subra de-a issa e su sonu ki nde bessit est sicu kentza arm˛nicos e s'adÓtat bene meda a sas esijŔntzias espressivas de su Flamenco. 'El nuevo Flamenco' (lezelu 'el nuebo FlamŔnco') pert˛cat totus cussas pessones ki sun interessadas a aunire sas m¨sicas kentza dare contu a su ki nÓrana sos purýstas. Gai in custu istile si poden intŔndere sos istrumentos pius vÓrios, pro es., a sula ke su "Sax" o su FlÓutu, o a cordas ke su violinu o su Sitar, o totus sos istrumentos a percussione ke sos Bongos, sa Darbuka, su DjembŔ. S'impitu de istrumentos eletr˛nicos, sintetitzadores, o kiterras elŔtricas est pius pagu abituale. Su ritmu in su Flamenco est una cumponente fundamentale e s'Óplicat in d'una forma meda partigulare: sas istruturas rýtmicas poden Óere d˛ighi (12) bÓtidas cun atzentuatziones predeterminadas ki forman una frase rýtmica ki sos intŔrpretes connosken bene da-e innantis e subra de custas poden Óere sa libertade de s'alternare in diferentes propostas rýtmicas tipu "pregunta-resposta". A intro de una cantone bi poden Óere partes de medidas lýberas e in tzertas ocasiones sos cantadores poden Óere sa libertade de intrare cun su tempus, antitzipŔndelu o ritardŔndelu, dende ispÓtziu a sos m¨sicos cun su silŔntziu sou. In su Flamenco sas melodias sun prŔsas a sa frase rýtmica; unu 'cante por soleÓ' podet Ŕssere sonadu in d'unu ritmu de ż pero' podet Óere frases dividýdas in distintas medidas e a pustis si podet subdivýdere torra sa frase matessi. Sa cumplessidade de sas variedades rýtmicas Ŕvitat sa ripetitzione e contribuit a sa formatzione sentida de sas serradas cun d'unu carÓtere finale marcadu meda.

Sos 'palos flamencos' o zŔneres flamencos sun agrupados in famýlias acomunadas da-e istruturas, melodias e temÓticas pius o mancu comunes. Sas istrofas, de diferente orýzine e temÓtica, si bŔtana dipendentemente da-e su p¨blicu e da-e sa relatzione ki si keret istabilire. Sos zŔneres pius antigos sun sos 'Romances' (leze romanse), 'Gilianas', e 'Alboreas'. Sa mazore parte de sos zŔneres benit da-e sas provýntzias andalusas de Cadiz, MÓlaga e Granada. Sos zŔneres o Palos ana n¨mines comente 'Soleares' (da-e soledad, cunfroma su lema sardu solidade), Tonas, Seguirýyas (lezelu Seghirýya), Tangos (ki no b'ýntrat nudda cun su Tango arzentinu) Fandangos. A boltas sos istiles lŔana su n¨mine de sa tzitade matessi ue s'est formadu: MalaguŔ˝as (lŔzelu MalaghŔnnyas), est a nÓrrere de MÓlaga , o Fandangos de Huelva (lŔzelu FandÓngos de Uelba)

Intre sos kitarristas pius famados podimus amentare :
Paco de Lucia, Tomatito, Vicente Amigo, Manolo Sanlucar, Sabicas, Carlos Montoya etz.

Intre cantadores e cantadoras (cantaores y cantaoras), podimus amentare:
Camar˛n de la isla, Duquende (lŔzelu dukende), Mayte Martýn, Estrella Morente (lŔzelu Estrellya Morente) etz.

Intre sos 'baila˛res' e 'baila˛ras' podimus amentare :
Sara Baras, Carmen Amaya, Joaquin CortŔs, Farruquito (lŔzelu Farrukito) su j˛vanu e tota sa famýlia sua, su babu e sa mama.

DÓrio Piga, Santu Gaine 2003
 is amigus de sardu.net



 

 







"Nos'e totu" su discu nou de sa truma hip-hop is Balentia



Linu Talloru, ghitarreri famau, est traballendi jai de diora po fai connosci sa m¨siga sarda in s'arretza...